perjantai 2. kesäkuuta 2017

Voivatko miehet ja naiset olla ystäviä?

Törmäsin Ruut- verkkolehdessä ( "Ruut on naisille suunnattu verkkolehti, joka katselee maailmaa kristinuskon näkökulmasta") juttuun, joka käsitteli aihetta "Voivatko miehet ja naiset olla ystäviä?". Tästä aiheesta löytyy ihmisillä mielipiteitä ja erilaisia kokemuksia. Aihe kiinnosti minua sen verran, että ajattelin kirjoittaa omia kokemuksiani ja ajatuksiani jutun pohjalta.

"Emmekö siis kykene puhtaisiin ystävyyssuhteisiin vastakkaisen sukupuolen kanssa?"

Ihmiset joskus sanovat ja varoittavat, että vastakkaista sukupuolta olevien on mahdotonta olla "vain" ystäviä. Olen tästä osittain eri mieltä, mutta en kokonaan.

Olen törmännyt ystävyyssuhteissa vastakkaisen sukupuolen kanssa, jossa toinen osapuoli onkin ihastunut. Minun ystävällisyyteni ja käytökseni on tulkittu väärin, mistä seurannut käsitys minunkin olevan ihastunut. Asian tullessa tavalla tai toisella ilmi, olen ollut tilanteesta kovin hämmentynyt. Olen luonteeltani ja käytökseltäni lähes kaikille ystävällinen, hauska ja välittävä ilman mitään taka-ajatuksia. Tilanteiden selvittely ei ole ollut kovin mukavaa, mutta mielestäni tärkeää ystävyyden jatkumisen kannalta.
Olen kyllä itsekin helposti ihastuva, mutta en kuitenkaan ole nähnyt sitä esteenä ystävyyssuhteiden muodostamiselle. Nyt aikuisena ja kenties fiksumpana olen miettinyt tätä tunnetta ja olenko ihastunut ihmiseen romanttisesti vai uuteen mahtavaan persoonaan tutustumiseen. Näiden eroa on joskus vaikea erottaa, mutta ajan kanssa olen kuitenkin usein huomannut sen olleen jälkimmäistä.
 
Tutustuessani vastakkaiseen sukupuoleen, olen myös törmännyt ikäviin tilanteisiin; Olen ollut mukava ja miespuolinenkin ihminen on ollut minulle mukava. Olen ajatellut, että kiva juttu, mutta ajan myötä selviävät hänen taka-ajatuksensa. Ne eivät ole ystävyys tai edes parisuhde, vaan seksuaalinen kiinnostus. Tällaisiin tapauksiin olen katkaissut heti yhteydenpidon. Mielestäni on loukkaavaa, jos ei ole edes kiinnostunut tietämään millainen olen ihmisenä, vaan olen joku "objekti tai haluttu tarpeiden tyydyttäjäksi".
Ihmiset jotka eivät ole uskossa voivat haluta ystävyyttä sekä olla seksuaalisesti kiinnostuneita. Heidän mielestään on ihan ok välillä "sekstailla"  ja sitten olla taas "normaalisti" ystäviä. Itse haluan kuitenkin pyrkiä Raamatun mukaiseen puhtauteen. Uskovaisena oleminen ei poista haluja ja seksuaalista kiinnostumista, mutta koitan taistella niiden seuraamista vastaan. Se ei aina ole helppoa, mutta katsomalla isompaa kuvaa se kannattaa. Jokainen seksuaalinen kokemus jättää jäljen sisimpään ja voi satuttaa ihmistä. Lisäksi kun löytyy ihminen kenen kanssa oikeasti pariutuu on ikävä alkaa kertomaan, jos menneisyydessä on useita "säätöjä". Olemme kuitenkin jokainen vapaita ystävystyä kenen kanssa haluamme ja toimimaan niinkuin itse parhaaksi näämme.


"Sekaystävyydet seurakunnissa vaativat hengellistä kypsyyttä, sosiaalisia taitoja ja viisautta"

Tiiviisti työskenteleminen seurakunnassa tai muuten, voi kuitenkin herättää ihastuksen tunteita.Jos näin käy, on syytä pysähtyä miettimään mistä lähtökohdista tunteet kumpuavat. Suhteessa olevana kuitenkin varoisin joutumasta tilanteisiin, missä näin voi käydä. Hetkellisiä ihastumisia saattaa tulla, mutta oleellista on mitä asialle tekee. Antaako tunteelle vallan ja toimii sen mukaan, vai ottaako etäisyyttä ja kiinnittää enemmän huomiota omaan puolisoon?  Asioista on hyvä puhua rehellisesti, jottei ne ala paisua omassa päässä. Jokaisella on omat heikkoutensa ja niiden kanssa kamppailuun on hyvä pyytää jonkin luotettavan ihmisen tukea.  Mikä ihmiselle on mahdotonta on Jumalalle mahdollista. Hän tietää millaisia me ihmiset olemme ja vajavaisuutemme.

"Olette minun ystäviäni ja rakastakaa toinen toisianne niinkuin minä olen rakastanut teitä"

Minulla on miespuolisia ystäviä ja he ovat minulle kuin veljiä (jota minulla ei ole biologisesti). Voin hyvin myöntää kaipaavani olla tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa, koska heidän kanssaan oleminen on erilaista. Se voi olla pelkästään rentoa hengailua, mutta myös syvällisiä keskusteluita.
Jumala myös johdattaa vastakkaista sukupuolta olevia ystävystymään ja minä olen kokenut useita tällaisia tapauksia. Ne ovat tapahtuneet juuri siihen elämäntilanteeseen osuvalla tavalla. Ystävyys vastakkaisen sukupuolen kanssa on poistanut katkeruutta ja pettymystä miehiä kohtaan. Ystävämiehieni hyväksyntä ja arvostus ovat vaikuttaneet itsetuntooni positiivisella tavalla.  Olen saanut heidän kauttaan myös miehistä näkökulmaa ja varoituksia asioihin, jonka olen kokenut todella hyväksi. Olemme saaneet rukoilla erilaisten asioiden puolesta yhdessä ja nähdä monia rukousvastauksia. Rakastan näitä uskovia "veljiä", mutta se ei ole mitenkään romanttista. Olen todella kiitollinen Jumalalle ja heille itselleen ystävyydestämme.
Kun ympärillä on terveitä suhteita vastakkaiseen sukupuoleen, joiden kanssa voi esim. halata, se auttaa vastustamaan houkutuksia "vääriin" suhteisiin vastakkaisen sukupuolen kanssa.


Tämä ei välttämättä ole helppo osa-alue, koska jokaisella on luonnollisia tarpeita ja kaipuuta tulla rakastetuksi sekä hyväksytyksi. Tuetaan rakkaudella toinen toistamme tässä eteenpäin. Ollaan ystävänä ystävän rinnalla. <3


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...