perjantai 13. marraskuuta 2020

Arvokompassi terveys ja hyvinvointi

 Mitkä ovat terveyden ylläpitämiseen liittyviä arvojasi? Miten haluat pitää huolta terveydestä, unesta, ruokavaliosta, liikunnasta? Miksi valitsit juuri nämä?

 Tämä on oma heikko kohtani ja silti niin tärkeä.  Omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen on avainasemassa, jotta pystyy huolehtimaan muista ihmisistä ympärillään. Minulla on aina ollut tapana laittaa muiden tarpeet, hyvinvointi ja terveys omani edelle. Halutoiminnallani aiheutan vain enemmän huolta muille. Tämän äärelle pysähtyminen laittoikin keväällä minut miettimään omia arvojani ja tärkeitä asioita elämässä. Tämä pohdinta jatkuu edelleen hitaalla prosessilla. 

Olen kasvanut yrittäjäperheessä, jossa minulla oli kehitysvammainen isosisko ja useamman vuoden nuorempi pikkusisko. Sain lapsena ja nuorena kehuja huolehtivaisuudesta ja reippaudesta. Halusin auttaa vanhempiani ja olla taakoittamatta heitä omilla tarpeillani ja murheillani, koska heillä oli muutenkin raskasta. Se muovasikin minusta erittäin huolehtivaisen ja pärjäävän ihmisen. Päädyin sosiaali- ja terveysalalle ja olen saanut siellä paljon kehuja toiminnastani. Ajauduin kerta toisensa jälkeen tietyn tyyppisiin parisuhteisiin, joissa yritin rakastaa toisesta rikkinäisestä ehjää oman hyvinvointini kustannuksella. Olen sanonut useita kertoja, että menen vaikka läpi harmaan kiven ja pärjään. Auttavaisena, huolehtivaisena ja pärjäävänä ihmisen saan arvostusta ja elämälläni on merkitys sekä jokin tarve täyttyy. Väsymys ja paha olo ei näy toisille ulospäin, koska se olisi heikkoutta ja turhaa huolta muille ihmisille minusta. Sisälläni kuitenkin huutaa pieni tyttö, joka haluaisi saada olla heikkona ja muiden huolehdittavana pienen lapsen tavoin. Tämä onkin johtanut masennuskierteeseen, joista ensimmäisen kävin läpi teininä. Olen kokenut suurta syyllisyyttä ja itseinhoa masennuksesta, koska en olekkaan silloin se pärjäävä ja jaksava ihminen. Lapset ovat huomanneet vuosien varrella masennukseni väsymyksestäni, kiukkuisuudestani ja herkästi hermostumisestani. Iltaisin olen sitten itkenyt, kuinka huono äiti olen. Onneksi tämä elämä ei kokoajan ole tälläistä, mutta nuo jaksot tuntuvat raskailta. Olen oppinut kokoajan paremmin tunnistamaan, milloin mieliala alkaa kääntyä laskusuuntaan ja osaan hakea ajoissa apua. Ammattilaisten avun vastaanottaminen ei ole minulle haastavaa, mutta läheisiltäni koen sen vastaanottamisen vaikeaksi. Pystyisin parhaiten itse vaikuttamaan hyvinvointiini ja terveyteeni pitämällä itsestäni huolta. Miksi se sitten on niin vaikeaa? Osaan pitää kaikista muista huolta, mutten itsestäni. Olen alkanut ymmärtää, ettei minun tule pitää huolta itsestäni muiden takia. Minun tulee pitää huolta itsestäni, koska olen sen arvoinen ja sillä saan elämääni lisää valoa. Minun pahin viholliseni ei olekkaan elämäni olosuhteet, vaan minä itse ja vääristyneet uskomukseni. Tarkoitukseni on aloittaa vuoden loppuun mennessä hyvinvoinnin edistämisen remontin tai oikeastaan se on alkanut jo viime keväänä ja jatkuu edelleen askel kerrallaan. En halua kirjoittaa elämäntaparemontista, koska se kuulostaa kliseeltä. Haluan alkaa huolehtia itsestäni ja hyvinvoinnistani, jotta elämäni saisi uudenlaisen suunnan ja rikkinäinen sisimpäni voisi alkaa pala kerrallaan eheytyä. 


Miten sinä huolehdit terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...