maanantai 19. syyskuuta 2016

Hyökkäys syksyä vastaan

Julkaisin vuosi sitten postauksen, kuinka syksyt ovat minulle raskasta aikaa.  Kirjoitin myös miten viime syksy tuntui olevan poikkeus, mutta todellisuudessa en vielä tiennyt, miten valtavan raskas syksy olisi edessä.

Tänä vuonna olen jo etukäteen jännittänyt syksyn vaikutusta mielialaan ja jaksamiseen, koska tässä on monta liikkuvaa osaa: avioeroprosessi, lasten päiväkodin aloitus, vuorotöiden aloitus, jne.
Tähän mennessä joukkoon on mahtunut hyviä ja energisiä päiviä sekä alavireisiä ja väsyneitä päiviä. Olen ollut pitkään flunssassa, joka on vienyt veronsa.

Päätin alkaa tekemään ja toteuttamaan "sotasuunnitelmaa" kaamosmasennusta vastaan ja haluaisin jakaa tämän teidän lukijoiden kanssa.
Nyt kun flunssa on helpottanut, meinaan alkaa taas säännöllisesti käymään salilla. Kun olen menossa iltavuoroon, vien lapset 9-10 välillä päiväkotiin, joten kerkeän hyvin käydä salilla tai lenkille.
Töihin olen ottanut omat eväät mukaan, jotka olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman terveellisiksi. Näin pysyy ruokavalio mahdollisimman terveellisenä.
Töissä käyminen luo jonkinlaista rytmiä päivään, joka auttaa, ettei ole niin nuutunut olo. 
Aloitin nyt syömään d-vitamiinia säännöllisesti, jotta auringon puutetta saisi kompensoitua.
Kirkasvalolamppua minulla ei ole, eikä edes olisi aikaa istua 20 minuuttia sitä tuijotellen.
Olisiko jollakin muita hyviä ideoita? 

Eilen aloin miettimään syksyn hyviä puolia ja päätin listata ne tähän kapinoidakseni synkkyyttä vastaan:
  • Ruskan eri värit ovat kauniita
  • Iltaisin tulee aikaisin pimeää, joka helpottaa lasten ja omaa nukahtamista
  • Iltaisin voi halutessaan polttaa kynttilöitä (vaikka yksin sitä ei niin usein tulekkaan tehtyä)
  • Tänä syksynä on ollut yllättävän lämmintä ja aurinkoista
  • raikas lenkkeilysää

Tiedostan että tähän syksyyn mahtuu varmasti haasteita ja myös itkua sekä ahdistusta. Toivon, että "sotasuunnitelmani" kuitenkin lievittäisi niiden kohtaamista.

4 kommenttia:

  1. Heippa! Oon lukenut sun blogia, voitko laittaa asetuksista niin et kännykällä pystyy lukea mobiiliversiota :) kiva kun kirjoittelet:)! Hyvää syksyä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Asetuksissa käynyt jotaki. Kiitos palautteesta. Asia korjattu. :) hyvää syksyä! :)

      Poista
  2. No nyt tätä onkin mukavampi lukea puhelimella �� Toivottavasti tämä kommentti tulee näkyviin, en ole pitkään aikaan saanut kommentoitua selainversiossa...

    Susanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että nyt lukeminen on mukavampaa. Aina saa laittaa palautetta. En osaa kyllä sanoa, miksi kommentointi ei ole onnistunut. Nyt kuitenkin näyttää tulevan perille. :) Siunausta syksyysi! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...