maanantai 27. maaliskuuta 2017

Ensimmäinen kummilapsi

Olen jo pitkään haaveillut kummilapsesta ja nyt sain tämän kunnia tehtävän. Eräät ystäväni, ketkä olen tuntenut vasta muutaman kuukauden, saivat lapsen. He halusivat pyytää sukulaisia ja pitkä aikaisia ystäviä kummeiksi. Jaoimme joskus, mitä lasten kummit merkitsevät.
Vauvan syntyessä, he pyysivät minua jo sairaalaan katsomaan lasta. Tuntui hassulta ajatella, että omat lapsetkin ovat olleet niin pieniä.

Eräänä sunnuntaina mennessäni moikkaamaan heitä kotiin, he yllättivät minut kahvipöydässä kysymällä haluaisinko tulla kummiksi. Olin aivan häkeltynyt ja liikutuksen kyyneleet meinasivat nousta silmiin. He halusivat lapselleen edes yhden uskovaisen kummin ja minusta oli tullut tärkeä osa heidän elämäänsä. Vastaukseni oli ehdottomasti myöntävä.
Vauvan ristiäiset olivat viikko sitten ja lupasin leipoa sinne pipareita. Leivoin äitini kanssa niitä edellisenä iltana ja niistä tuli todella hyviä. Vanhemmat olivat tilanneet ja tuoneet ihanan näköisiä sekä makusia tarjottavia. Olin lupautunut myös lukemaan Raamatusta pätkän ja "kummin tekstin".
Ostin kastelahjaksi vauvakirjan ja askartelin itse kortin. Iso Karhu halusi tehdä oman kortin vauvalle, johon hän kirjoitti "vauvalle".


Omat lapseni jäivät vanhemmilleni ristiäisten ajaksi, jotta pystyin keskittymään ja hoitamaan kummin velvollisuudet. Pojat ovat sen verran vauhdikkaita, ettei siitä olisi tullut oikein mitään. Juhlat olivat mielestäni kauniit ja mukavat. Oli ihanaa, kun vauvan äiti piti puheen. Hän kertoi meistä kummeista; minusta hän sanoi, että olen heidän molempien ystävä ja minuun voi luottaa tilanteessa kuin tilanteessa. Hän kertoi myös, mistä vauvan nimi on tullut. Ihanan nimen olivat valinneetkin. <3
Olen kiitollinen tuosta pienestä hurmurista, joka on kietonut minut jo aivan pikkusormensa ympärille. Olen myös otettu ja kiitollinen, että minua pyydettiin tuohon tehtävään. Lisäksi olen kiitollinen pojan vanhemmista, joista on tullut kovin rakkaita. <3 


Ajattelin tähän loppuun kirjoittaa muutamia ajatuksiani omasta kummiudesta:
Kummilla on tärkeä rooli lapsen ja hänen vanhempiensa elämässä. Haluan kummina olla tukemassa lapsen vanhempia elämän erilaisissa asioissa ja jaksamisessa. Lisäksi haluan olla tuon pienen ihmislapsen tukena ja nähdä kuinka hän oppii uusia asioita. Yksi kummin tärkeimmistä tehtävistä mielestäni on tehdä uskonasiat tutuiksi ja vanhempien salliessa viedä seurakuntaankin. Kummilla on oikeus vähän hemmotella lasta ja ostaa hänelle lahjoja. Kummina haluan olla kuuntelemassa vanhempia ja heidän tarpeitaan sekä toiveitaan.


" Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia. 
Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä." (Mark 10:13-16)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...