sunnuntai 5. huhtikuuta 2020

Kotikoulua Kolmelle Erityislapselle


Viime viikon perjantaina oli vuorossa kotikoulua kolmelle erityistapaukselle ja yhdelle päiväkotilaiselle. Lukujärjestykset olin tehnyt jo etukäteen, jotta lapset saivat torstaina tutustua niihin ja sopeutua ajatukseen. Ajoitin kaikille samat aineet samalle tunnille. Kirjoitin jokaisen tunnin tehtävät omalle paperille ja niihin ohjeistukset. Torstain ja perjantain välisenä yönä IsoNalle ei nukkunut kuulemma yhtään jostain syystä, mutta jaksoi perjantaina koulupäivän yllättävän hyvin.

Koulu alkoi klo: 9.00 sillä, että menimme kaikki ulos. Vuorossa oli ympäristöopin tunti ja osalla liikuntatunti. Tehtävänä oli kerätä roskia kotialueelta ja samalla talvilelut varastoon. Ohjeistin lapset ja autoin heitä, jotta hommat tuli tehtyä.

Klo: 10.00 alkoi matematiikan tunti, jolloin IsoKarhulla oli meet-tapaaminen luokkansa kanssa. IsoNallen ja PikkuNallen laitoin eri huoneisiin tekemään tehtäviä, mutta PikkuKarhu teki PikkuNallen kanssa samassa huoneessa omia tehtäviään. Ohjeistin pojat tekemään tehtäviä ja ajattelin neuvoa heitä vuorotellen, mutta huomasin kummankin tarvitsevan todella paljon tukea tehtävien tekemisessä. Huomasin IsoNallelle tuottavan suuria haasteita pelkästään "satakaksikymmentä" kirjoittaa numeroilla. Onnistuin kuitenkin ohjaamaan molempia vuorotellen osion kerrallaan. PikkuNallella oli eskaritehtäviä, mutta hänen keskittymisensä oli melko pientä.

Klo: 10.40 oli ulkoilu ja IsoNalle auttoi minua laittamaan ruokaa, koska oli hänen keittiövuoropäivänsä.

Klo: 11.00 vuorossa oli ruokailu ja seuraavien tuntien tehtävien ohjeistus. PikkuKarhu lähti lounaan jälkeen päiväunille ja minä hänen mukaansa. Annoin IsoKarhulle tehtäväksi huolehtia kotikoulun aikataulusta.

Klo: 11.30 PikkuNallella ja IsoKarhulla alkoi äidinkielen tunti, millä heidän tuli lukea kirjaa vähintään puoli tuntia ja kirjoittaa päiväkirjaa kuluneesta kotikouluviikosta. Heidän piti ensin rakentaa maja, missä hoitaisivat muut tehtävät. IsoKarhun piti laittaa majasta kuva opettajalle. IsoNallella oli kuviksen tunti, jolla hänen tuli yhdistää pisteitä viivoilla sekä värittää kuvat. Kun nukutin PikkuKarhua, yritin tehdä koulutehtäviä. Keskittymiseni ja jaksamiseni ei kuitenkaan riittänyt niihin, joten aloin katsoa lempisarjaani ja annoin itselleni luvan levätä hetken. Tämä tekikin todella hyvää.

Klo: 12.15 koululaisilla oli ulkoilu ja klo: 12.30 oli vuorossa tekemättä tai kesken jääneet tehtävät. IsoNallella oli päiväkirjan kirjoittaminen kuluneesta kotikouluviikosta. Lapset noudattivat ohjeitani ja epäselvissä tilanteissa laittoivat minulle viestiä, ettei vain PikkuKarhu herää. Koululaisten koulupäivä loppui klo: 13.00, jonka jälkeen oli vapaa-aikaa. PikkuKarhun päiväunien jälkeen oli välipala-aika ja lähdimme ulos nauttimaan kuraleikeistä.

Tällainen oli yksi kotikoulupäivä neljän erityislapsen kanssa. Siitä selvisi huolellisella suunnittelulla, aikatauluttamisella sekä ohjaamisella.
Miten teidän kotikoulunne on sujunut? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...