lauantai 3. heinäkuuta 2021

Ihmissuhteiden palapeli

 Tuntuuko sinusta koskaan, että elämä ja ihmissuhteet ovat vaikeita? Minusta tuntuu sille yllättävän usein ja tämä postaus kertookin siitä. Joitakin asioita ja tunteita on vaikeaa pukea sanoiksi. Monet biisit puhuvat minulle elämästä ja herättävät ajatuksia sekä niiden kautta uppoudun pohtimaan omaa ja muiden elämää. Olen tänäänkin kuunnellut paljon musiikkia ja tuntuu kuin kaikki biisit puhuisivat minulle. Jos on aikaa pysähtyä ja viimeistään kun loukkaa toista ihmistä, tulee huomattua kuinka rikkinäinen ja vajavainen sitä ihminen on. Tätäkin surullisempaa on jos ihminen ei sitä itse huomaa. 

Olen tällä viikolla joutunut näihin tilanteisiin omassa ja läheisteni elämässä; meillä on sukulaisten kesken surullinen tilanne, jossa monia ihmisiä on loukattu. Itse loukkasin erästä minulle läheistä ystävääni. En avaa tilanteita enempää kuin, että petin ystäväni luottamuksen omalla ajattelemattomuudellani. Olen huomannut näissä tilanteissa taas, kuinka tärkeää avoimuus ja puhuminen sekä rehellisyys ovat kaikissa tärkeissä ihmissuhteissa. Jos on epävarma tai jokin asia painaa, siitä on hyvä puhua rehellisesti kyseisen ihmisen kanssa ennen kuin tekee mitään omia valintoja tai johtopäätöksiä tai alkaa salailla asiaa. Jokainen varmasti tekee virheitä ihmissuhteissa, mutta niistä on tärkeää pystyä puhumaan myös jälkeenpäin rehellisesti ja myöntää virheensä sekä pyytää anteeksi. Se on eri asia, onko toinen ihminen valmis antamaan anteeksi. Jos joku ihminen on tärkeä ja häntä arvostaa, se kannattaa kertoa ja näyttää hänelle. 

Minä haluan kaikille ihmisille pelkkää hyvää ja haluan usein suojella läheisiä ihmisiä vaikeilta tilanteilta ja murheilta, enkä usko olevani ainut tällainen ihminen. Olen kuitenkin usein niissä hetkissä satuttanut ihmisiä entistä enemmän. Olen koittanut löytää oikeaa suuntaa elämässäni ja mitä minä itse haluan elämältäni. Yritykset ovat kuitenkin useita kertoja menneet pieleen ja saaneet aikaan pelkkää kipua sekä lisää rikkinäisyyttä. Joistakin valinnoista on seurannut oikeita ratkaisuja ja hyviä seurauksia. Kukaan muu ihminen pysty minua pelastamaan toista, eikä toiseen ihmiseen voi takertua. Toiselle on vaikeaa kertoa, kuinka hänen tulisi elää. Jokaisen täytyy itsen miettiä elämäänsä, löytää oikea suunta ja päästä jaloille sekä löytää tasapaino elämään. Ihminen on monimutkainen, kun sisällä vaikuttavat tunteet, ajatukset, järki, alitajunta sekä menneisyyden haavat. Näistä pitäisi osata valita se ääni jota kuuntelee ja rakentaa elämän palapeliä. Joskus kannattaa miettiä kahdesti ennen kuin sanoo tai tekee asioita. Jokainen tekee virheitä, mutta niistä tulisi oppia ja olla toistamatta. Lähellä olevat ihmiset voivat olla tukena ja kuunnella, mutta itsen pitää tehdä elämän valinnat ja tarvittaessa muuttua sekä muuttaa omaa toimintaa. Ei voi aidosti rakastaa muita ympärillä olevia tai olla tasapainoisessa parisuhteessa, ennen kuin oppii olemaan itsensä kanssa ja rakastamaan itseään. Yksi elämän tärkeimmistä ohjeista on " Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan." Sanat kiitos ja anteeksi ovat myös erittäin tärkeitä osata. Tämä viikko on ollut hyvä muistutus minulle näistä kaikista ohjeesta ja pyrin taas paremmin noudattamaan sitä. 


Kannattaa siis olla tärkeissä ihmissuhteissa rehellinen, kohdella kuin haluaisi itseä kohdeltavan ja puhua avoimesti asioista. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...