Oletko kuullut aistihuoneesta?
Minua pyydettiin työharjoittelussani suunnittelemaan erityislapsille soveltuva aistihuone ja samalla harkitsin vastaavanlaisen rakentamista kotiin omille lapsillemme. Ajattelin jakaa teidän kanssanne muutamia ideoita ja samalla pyytää kommentteja sekä lisäideoita.
Ensin taustatietoa aisteistamme ja niiden vaikuksista. Ihmisellä on viisi erilaista aistia, jotka ovat haju, kuulo, maku, näkö ja tunto. Niiden avulla ihminen saa koko ajan. Aistihavainnot vaikuttavat ihmisen elintoimintoihin ja käytökseen. Impulssit eli sähköiset sykäykset muodostavat aistimukset. Hermoston kemialliset reaktiot myös vaikuttavat impulssien muodostamiseen. Aistitietoa aivoihin lähettävät kaikki lihakset, nivelet, sisäelimet ja iho sekä osa pään aistielimistä. Aistikokemuksia tarvitaan, jotta ihmisen aistitoiminnot voivat kehittyä. Monipuolisten aistikokemusten saaminen auttaa ihmistä oppimaan aistien käyttämistä ja ymmärtämään aistimiaan asioita. (Hukkanen& Salmela 2016 2-5.) Saatamme pitää aistikokemuksia itsestään selvyytenä, mutta kaikille se ei sitä ole. Keskushermoston toiminnan häiriöt tai aistielinten puuttuminen aiheuttavat, että aistimuksia ei synny tai niiden kautta tuleva tieto on vaikeaa ymmärtää. Aistikokemukset saattavat jäädä myös tavallista niukemmiksi tai yksipuolisiksi. Aistien yli- tai aliherkkyys voivat haitata ihmisen kykyä vuorovaikutukseen. Aivotoiminnan vauriot varhaisessa kehityksen vaiheessa voivat olla niin laaja-alaisia, että ne vaikuttavat kaikkeen tiedonkäsittelyyn. Aistimusongelmien taustalle ei voida osoittaa vain yhtä tiettyä syytä. Lähi-ihmiset voivat tukea henkilön mahdollisuuksia aistien kanssa. (Burakoff.)
LÄHTEET
Hukkanen, J. & Salmela, J. (2016). Aistihuone varhaiskasvatuksessa. Saatavilla https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/118934/Hukkanen_Johanna_Salmela_Milla.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Burakoff, K. Aistit vuorovaikutuksessa. Saatavilla https://papunet.net/tietoa/aistit-vuorovaikutuksessa
Mikä ihme sitten on aistihuone ja mitä kaikkea siellä voisi olla?
Aistihuone on paikka, missä pyritään
multisensorisella toiminnalla ja miellyttävien aistikokemuksien kautta
saavuttamaan sopiva vireystila oppimiselle, vuorovaikutukselle, tunteille,
luovuudelle, mielikuvitukselle ja itseluottamuksen rakentumiselle. Aisteja voidaan aktivoida erilaisilla
materiaaleilla, jotka valitaan yksilöllisesti lapselle sopivaksi. Tärkeä osa
aistihuonetta on myös rentoutuminen ja rauhoittuminen. Siellä voidaan vähentää stressiä ja paineita.
Aistilaatat
Aistilaatat rakennetaan eri tuntuisista materiaaleista, joiden avulla totutellaan erilaisiin aistituntemuksiin. Materiaalit voivat olla esimerkiksi puuta, mattoa, superlonia, keramiikkaa, kohokuvioita, ympyrä jne. Aistilaattoja voi käyttää aistihuoneen mattona tai säilyttää erikseen.
Rentoutusvälineet
Rentoutusvälineinä voi käyttää erilaisia nystyräpalloja, huiveja, sulkia sekä samalla kuunnella rentouttavaa musiikkia. Rentoutumisen mahdollistaa huoneen hämärtäminen ja patjat sekä pehmoiset tyynyt.
Aistipurkit
Purkkeihin voi laittaa erilaisia tunnusteltavia, haisteltavia, kuunneltavia ja katseltavia. Esimerkkinä tunnusteltavista erilaiset helmet, villa. Haisteltavina voi olla kardemumma, saippua, vanilja ja erilaiset tuoksuöljyt. Kuunneltavassa purkissa voi olla pieniä kulkusia, riisiä.
Aistikehikko
kehikon avulla voidaan aktivoida näkö- ja tuntoaisteja. Kehikossa roikkuvia asioita tutkitaan yhdessä makaamalla tai istumalla kehikon alla. Kehikossa voi olla erilaisia kangas-, silkkipaperipaloja, sulkia jne. Jos haluaa tehostaa aistikokemusta, voidaan viereen laittaa tuuletin heiluttamaan roikkuvia asioita.
Erilaiset valot
Led-valonauhaa tai valoverhoja voidaan käyttää rentoutumiseen tai aistikokemuksen saamiseen. Välkkyvien valojen kanssa pitää vain olla todella tarkkana, ettei asiakkaalla ole epilepsiaa, migreeniä tai muuta sairautta. Huoneeseen voi rakentaa erilaisia valokoristeita (esim. maljakkoon valosarja ja tekokukkia). Aaltovaloprojektorilla voi heijastaa seinälle erilaisia valoja ja luoda erilaisia tunnelmia sekä löytää luonnonääniä.
Aistipolku
Polun voi tehdä erilaisilla aisteja aktivoivilla välineillä, jonka lapsi kiertää. Tällaisia voi olla putkitunneli, trampoliini, terapiapallo ja tasapainopuu. Lapsi pääsee kokemaan tässä erilaisten liikkeiden kautta aisteja.
Väriseinä
Huoneen seinän voi maalata erilaisilla väreillä ja kuvilla, jota voi myöhemmin ihailla.
Monet näistä ideoista ovat mahdollisia itse askarrella ja kasata "jämämateriaaleista" sekä pikkurahalla. Mille nämä ideat kuulostavat ja mitä kaikkea muuta se voisi olla?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)