maanantai 29. maaliskuuta 2021

Perhe

Ketä kuuluu sinun perheeseesi? Mitä perhe sinulle tarkoittaa?

Tämä on minulle tällä hetkellä vaikea kysymys ja olen koittanut pohtia sitä. Olen kipuillut asiaa esimerkiksi avioeroni ja samaan syssyyn lasten isän naimisiin menon myötä. Lapset ja isä sekä äitipuoli omaavat saman sukunimen sekä ovat nyt virallisesti uusperhe. Lapset ovat minun perhe, mutta he kuuluvat myös toiseen perheeseen. Lasten isä on tiiviisti elämässäni lasten kautta, mutta emme ole enää perhe. 

Ensi viikonloppuna on Pääsiäinen, joka on itselleni todella tärkeä juhla. Ilman Pääsiäisen tapahtumia ei olisi armoa tai toivoa tässä pimeässä maailmassa. Olen tottunut käymään perheen kanssa jompien kumpien isovanhempien luona syömässä. Pitkäperjantaina on ollut perinteenä jo vuosia, että katsotaan pariskuntana kavereiden kanssa Passion of the Christ. Tänä Pääsiäisenä kaikki on jotenkin toisin. Lapset menevät isälleen, jossa on käymässä heidän sukuaan. Siellä on perhe koolla, mutta heillä saatetaan viettää nykyään Pääsiäistä eri tavalla kuin ennen. Minun lapsuuden perheeni asuu yli 200 kilometrin päässä ja he ovat todella tarkkoja koronan suhteen. En jaksa käydä niitä monia ja monia koronakeskusteluja heidän kanssaan tai ottaa riskejä sinne matkustamalla. Korona tilanne tulee ottaa vakavasti. 

Toisinaan mietin, miten selkeää olisi ydinperhe kotipaikkakunnalla. Isovanhemmat ovat mahdollisesti lähellä ja selkeää kaikille ketä perheeseen kuuluu. Toki näissäkin voi olla kaikenlaisia ihmissuhde koukeroita. Ydinperhe tai samalla paikkakunnalla asuminen ei aina vain ole mahdollinen. 

En tarkoita postauksella, että olisin yksinäinen tai haluaisin palata entiseen. Olen onnellinen lasten isän puolesta ja mielestäni on hyvä, että lapsilla on paljon rakastavia aikuisia ympärillään. Postauksessa tarkoituksenani on pohdiskella tätä uutta ja hämmentävää tilannetta. Koen olevani väliinputoaja, joka kuuluu johonkin vain osittain. Maailmantilanne on muuttunut, parisuhdetilanne on muuttunut, lähiverkosto on muuttunut ja monet muut asiat. 
Yksi asia ei muutu; Lapset ovat minulle aina kaikkein tärkeintä maailmassa. ❤️ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...