perjantai 26. maaliskuuta 2021

Sosionomi

Pääsin sisälle ammattikorkeakouluun vuonna 2011, mutta lykkäsin aloitusta Isokarhun syntymisen vuoksi. Pienen lapsen ja puolison opiskelun takia lykkäsin aloittamista sen verran monta kertaa, että paikasta piti luopua. Ajattelin ettei tuo sosionomikoulutus välttämättä ole sittenkään minun juttuni ja jatkoin lähihoitajana työskentelyä.

Kun vuonna 2018 irtisanoin itseni kehitysvammaisten asumisyksiköstä, hain uudestaan opiskelemaan sosionomiksi. Muutimme lasten kanssa uudelle paikkakunnalle ja samalla aloitin opiskelun monimuotototeutuksella. Sosionomikoulutus kestää normaalisti 3,5 vuotta. Koska minulla on lähihoitaja-koulutus pohjalla, koulutuksen arvioitu suorittaminen oli 3 vuoteen.

Mieheni mielestä mun ei ollut järkevää mennä opiskeluiden ohessa töihin, vaan panostaa niihin ja perheeseen. Olen hänelle kiitollinen, että hän mahdollisti sen taloudellisesti. Tein kesäisin kesäkursseja ja olin samalla kotona lasten kanssa. Monet kerrat roudasin läppärin pihalle, jotta pystyin samalla vahtia parhaimmillaan neljää poikaa. Näytti että saisin opinnot valmiiksi touko-kesäkuussa 2021. Syksyllä 2020 hain töitä ja ajattelin tehdä viimeisen harjoittelun palkallisena.

Sain töitä ja otin loppurutistuksen opinnäytetyöhön sekä harjoitteluun. Olin sopinut johtajan kanssa, että valmistuisin jo keväällä. Kaikkien siviilielämän vaikeuksien keskellä onnistuin ja nyt kaikki opintopisteet opinnäytetyötä lukuunottamatta ovat täynnä ja vähän ylikin. Minulla on tällä hetkellä 212/210 opintopistettä. Saamme opinnäytetyöstämme arvioinnin 6.4, jonka jälkeen voi hakea tutkintotodistusta. Todennäköisesti huhtikuun viimeisenä päivänä minusta tulee virallisesti sosionomi. Melkoinen uurastus on takana ja vielä etuajassa. 

Olen todella kiitollinen opinnäytetyötä kanssani tehneelle parilleni, että saimme yhdessä vietyä tämän maaliin. Olen muutenkin kiitollinen, että olen saanut tutustua häneen ja olemme saaneet olla toistemme tukena monissa kuvioissa. Olen myös kiitollinen kaikista muista opiskelukavereista, joihin olen koulun myötä saanut tutustua. Monet varmasti jäävät elämääni ystäviksi. ❤️ 

Sosionomina työllistymismahdollisuudet ovat laajat vauvasta vaariin.  Minun määräaikaista työsopimusta jatkettiin nykyisessä työpaikassani marraskuuhun 2021, jonka jälkeen saattaisi olla jatkoa. Sinne on kuitenkin niin pitkä aika, etten edes halua miettiä mitä teen ensi syksynä. Olen kiitollinen ja tyytyväinen, että minulla on nyt töitä. 
Mukavaa viikonloppua kaikille. ❤️ 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...