perjantai 5. maaliskuuta 2021

Teinivuosien viestejä oppitunneilta

Millaisia olivat sinun teinivuotesi? Oliko niissä ihmissuhdedraamaa vai yksinäistä angstia vai kenties tasaista hyrinää?

Sain käsiini yläasteen koulukirjoja ja seassa on monia tunnilla kirjoitettuja viestilappuja. Kirjoitimme ja lähetimme niitä, kun opettaja oli kirjoittamassa taululle. 

Ajattelin jakaa niistä muutamia teidän kanssanne, mutta muutan nimet. Nuoren elämä voi olla joskus kovin raskasta, mutta sen saattaa unohtaa aikuisikään päästessä. Omia nuoruusmuistoja on joskus hauska ja hyväkin kaivella, jotta ymmärtää omia lapsia ja nuoria paremmin. Toiset muistot haluaisi unohtaa ja työntää todella syvälle. 
.............................................................

Mä: Moi. Mitäs sä?
Ninni " moi. No Miltäs näyttää. 😐 Mitä se on sulle laittanu?" 

Mä: Mitä se Kalle on sulle laittanu? 
Ninni: " Et se kaipaa mua ja et mie pyörin sen mielessä joka ilta."

Mä: ok. Mulle jotaa et rakastaa mua ja et se on muuttunu. Mut älä sano sille et kerroin!
Ninni: " No just juu. V*tt* et se äijä on idiootti. :) "

Mä: älä. Ei siis millään pahalla, jos tykkää. :)
Ninni: "niip. Mie meinasin jo ottaa sen takasin...ellet sie haluu?"
Mä: ai. 😲 En mie haluu... Otat sä sen nyt vai?
.............................................................
-Mä: moi. Mitä mä oikeen teen sen Kallen kans?
Aikku " Moi. Jos mie saan sanoo suoraan nii älä ala sen kans. Sie joudut pettymään sen kans. Ent Pekka? Auta mua... "

Mä: Nii oon ajatellu. Mutku se osaa puhuu sillee...Jos et oo onnellinen sen kans nii kannattaaks sun sit olla sen kans? Paitsi jos haluut.
Aikku: " kun mä en tiedä!! Niin ne osaa puhuu mut todellisuus on toista. "

Mä:  niinhän se on. Kalle vannoo et on muuttunu ja yrittää unohtaa Ninnin ja et se rakastaa oikeesti vaan mua. Kalle laittanu kuitenkin vissii Ninnille jotain. Tai ainakin Ninni sanoo niin...
Aikku: " idiootteja."
.............................................................

Mä: moi. Luotat sä Juliaan? (älä sano et kysyin)
Jossu: "moi. Kyl mä luotan! (en sano)"

Mä: okei. (hyvä). Yrität sä sitä Sakuu?
Jossu:" en mä tiedä. Jos mä uskallan. "

Mä: onnee yritykselle. :) kenen kans mä alkaisin?
Jossu:" kiitos sitä tarvitaan. Ala vaikka Henkan kans. Sit ois taas serkkupojat meillä. :D "

Mä: nii mut ei se ala mun kans. 😐
Jossu: "Et sie voi tietää jos et kysy."

Mä: Mutku se on Villen tms. kaveri ja ne ei pidä musta!! ☹️
Jossu: "No eihän se Ville siihen voi vaikuttaa. :) "

Mä: No kyl se pystyy. Ala sie sen Sakun kans ja sit puhu sille et puhuis sille. Tai sit yritän jotain toista.
Jossu: "juujuu. Ketäs toista? 😉"

Mä: Yhtä Ollii. Se ei oo meijän koulussa. Mut se ei ehk vielä tiedä mua. Mut älä sano tosta.
Jossu : " okei. ❤️ En sano. :) ❤️" 

Mä: Kiitos. Ihanaa et ollaan taas kavereita. ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Jossu:" niinpä. ❤️❤️❤️"
.............................................................

Mä: Heii. Onks kiinalaisia näkyny?
Tiiu: " ei... Onks siel?" 

Mä: ei oo. Onks japanilaisiin näkyny?
Tiiu: " ei. Onks siel?"

Mä: ei. Harmittaaks kovasti?
Tiiu:" kyllä. ☹️ Sit viel ollaa koht jo kasilla ja se lähtee. ☹️"

Mä: voi Itku. Otan osaa. Mut Ernoki lähtee. ☹️☹️
Tiiu:" niin. Kaikki parhaat lähtee..."

Mä: äläs. Kaikki homot jää. Syöt sä viel hampailla?
Tiiu:" kyllä. Entä sä?" 

Mä: Tottakai. Vedät sä viel selkää ja p*s**see?
Tiiu: "No en... Onks Puttinen vastannu?"

Mä: no hyvä. Ei oo. 😬
Tiiu: "harmi. Haluisin kuulla sen vastauksen."
Mä: mä kans. :)

Tiiu: " onks Reija kiva?" 
Mä: ei... Susta?
Tiiu: " Ei tod. Se on ihan p*sk*."

Mä: Entä Lilli?
Tiiu: " Täys p*sk* kans."

Mä: Ent Loikkanen?
Tiiu: "Täys p*sk*! Kaikki muut on paitsi me neljä kaverusta."
Mä: Ollaan just parhaita.

Tiiu: "nii...!!!! Mun Puttinen ei tuu. Yhyy... Snif..." 
Mä:  Itku!!! Me ruless. ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ 

Tiiu: "ja Sä et tuu ees bileisiin tänään...harmi..."
Mä: Älä Vaan!!!! V*tt*! Pidetään omat bileet johon pääsen tulee. Sit pidetään Yli kivaa!!! Johtaa poikii kans sinne!!!❤️❤️❤️❤️

Tiiu: "juup...Ok... 
Mä: vai?? 
Tiiu:" juup. "
.............................................................

Lilli:" Sanni aattelin et oot Siirin kaveri, koska se on Matin kans tekemisissä!?!?! "
Mä: No just... Mistä se tollasta on kuullut et Siiri on sen kans tekemisiis? Olen kyl ollu jo kauan sen kaveri. 

Lilli: "Joops. Niin se vaan aatteli. :)" 
Mä: okei. :) kivasti liikkuu kaikkee juttuu must! Vaik en oo tehny mitää pahaa... 

Lilli: "Niinpä. Et oo ees ainut!" 
Mä: jep. Mut kiva maine kaikkien Eerolan yms. keskuudes! 

Lilli: "joop. Mut ei kande välittää. Ku se on täyttä p*sk**! Kun ite vaan tietää et se on p*sk** niin ei muulla väliä. "
Mä: nii...koska en oo kyl pannu ketää Litmasta! Tai muutakaan! 

Lilli: "joo. Niin aattelin. :) :) :) heh. "
Mä: ei sitä kyl mun tekemisiist, mut ketään en oo pannu! 
Lilli: "joo, uskon uskon. :)" 
.............................................................................. 
Lappuja on varmasti satoja ja aiheet vaihtelevat omasta pahasta olosta muiden asioista juoruamiseen. Ilmankos koenumerot vaihtelivat 4-8 välillä tuohon aikaan. Meillä on teini-iässä löytynyt siis todella paljon ihmissuhdedraamaa, monia ihastumisia, kiusaamista sekä kuppikuntia ja niin edelleen. Olen onnellinen, että tuo vaihe elämässäni on jo takana päin. Monia asioita löytyy myös aikuisten elämästä, mutta niihin osaa suhtautua eri tavalla ja jättää omaan arvoonsa. Tällä hetkellä en kaipaa mitään ylimääräistä draamaa elämääni ja yritän pysyä mahdollisimman kaukana sellaisesta. Kaipaan tasaista ja ehkä tylsääkin arkea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...