sunnuntai 16. toukokuuta 2021

Herkkä ihminen

Herkkä ihminen tuntee asiat voimakkaasti. Se voi näkyä esimerkiksi vaikeissa vuorovaikutustilanteissa.
Koetko olevasi herkkä ihminen?

Minä olen herkkä ihminen ja erään testin mukaan saattaisin olla jopa erityisherkkä. Minun siskoni on todella erityisherkkä ja myös vanhemmissani sitä löytyy näitä piirteitä, joten ei olisi ihme jos minäkin olisin erityisherkkä. Se ei ole kuitenkaan mikään diagnoosi tai vika, joten ei sen tarkkuuden määritys ole olennaista.

Käsittelen asioita perusteellisesti ja syvällisesti sekä analysoin paljon tilanteita. Yhdistelen myös asioita yhteen ja teen niistä johtopäätöksiä, jotka eivät välttämättä kuitenkaan ole totuus. Tämä ei ole läheskään aina tietoista toimintaa. Osaan lukea ihmisiä ja heidän toimintaansa. Näen usein ulkokuoren ja käytöksen taakse sekä sen jos joku koittaa peitellä jotakin. Olen sinnikäs "kaivamaan" mieltä painavan asian esiin ja kuunnella sekä auttaa parhaani mukaan toista ihmistä, että hänellä olisi parempi olla. Olen empaattinen ja jopa sympaattinen ihminen. Kyllästyn helposti pinnallisiin ihmissuhteisiin. Kaipaan sitä että voidaan olla rennosti ja toisinaan kuitenkin keskustella syvällisesti elämästä. 
Huomaan myös pienetkin muutokset (etenkin läheisten) ihmisten käytöksessä ja alan pohtimaan sille syytä. Minulle ovat raskaita epävarmat - selvät tilanteet ihmissuhteissa ja haluan selvittää ne heti tai en pysty keskittymään mihinkään muuhun. Arvostan avoimuutta ja suoraan puhumista, koska silloin minun on turvallisempaa ja helpompaa olla kyseisessä ihmissuhteessa. 

Vaikeissa vuorovaikutustilanteissa koen asiat voimakkaasti ja helahdan helposti kasvoiltani sekä kaulaltani punaiseksi. Saatan alkaa myös helposti itkeä tai "mennä lukkoon". Välttelen riitoja ja koen esimerkiksi minulle huutamisen pelottavana. Silti haluan selvittää riitatilanteet mahdollisimman pian, eikä odottaa esimerkiksi seuraavaan päivään. Turvallisuudentunteen vuoksi minulle on kuitenkin tärkeää, että asiat selvitetään rauhallisesti keskustellen. Tämä ei kuitenkaan ole aina mahdollista ja juuri näissä tilanteissa menen lukkoon, enkä pysty puhumaan ennen kuin toinen rauhoittuu. 
Väsyn vieraiden ihmisten ja suurien ihmismäärien keskellä. En ole esimerkiksi koskaan oikein ollut mikään festareilla kävijä, koska minua alkaa ahdistaa siellä. Minua myös jännittää uusien ihmisten tapaaminen ja osaanko olla heidän kanssaan (tätä ei kaikki ehkä uskoisi). Olen tällaisten tapaamisten ja esimerkiksi juhlien jälkeen väsynyt. Tarvitsen silloin rennot vaatteet ja olla yksin tai läheisten ihmisten kanssa rennosti. Olen näistä huolimatta sosiaalinen ja nautin pienellä porukalla ihmisten kanssa olemisesta sekä juhlien järjestämisestä. Töissä minun on helppo olla vieraiden ihmisten kanssa, koska minulla on silloin ammatillinen rooli päällä. Tarvitsen öisin paljon unta, jotta jaksan olla ihmisten kanssa ja toimiva.

Näen ympärilläni ja etenkin luonnossa kauniita asioita. Voisin vaan jäädä tuijottamaan kaunista näkyä ja haluisin ikuistaa kaiken kuvaamalla, mutta sama näky ei kuitenkaan tallennu kuvaan. Kiinnitän huomiota asioihin ja muotoihin, joita muut eivät huomaa. Mielikuvitukseni rakentaa erilaisia vertauskuvia esimerkiksi sydämen muotoisesta kivestä jossain tietyssä tilanteessa. Rakastan kuunnella musiikkia ja todella monista biiseistä löydän omaa tai jonkun toisen elämää. Yksin kuunnellessani musiikkia saatan alkaa itkemään ja prosessoida elämääni sekä tunteitani.
Koen joskus olevani jotenkin outo, kun koen niin voimakkaasti ja mietin asioita niin paljon. Koen usein herkkyyteni tekevän minusta vaikean ja raskaan ihmisen. Se on kuitenkin osa minua, joka itseni ja läheisteni tulee hyväksyä. Jos ihminen oikeasti arvostaa ja rakastaa minua, hän hyväksyy herkkyyteni ja sen tuomat haasteet. Tämä ei tarkoita, että kaikki toimintani tarvitsee hyväksyä, mutta tärkeintä on hyväksyä minut ihmisenä.

Tunnistatko näistä herkkyyden piirteistä itseäsi? 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi. Arvostan sitä. :)

Ympyrä sulkeutuu

  Ympyrä sulkeutuu, kun suljen oven viimeistä kertaa. Olen viimeisen vuoden kipuillut tämän blogin kohtaloa ja tuntunut, että siitä olisi ai...